torsdag, april 03, 2008

Vad jag gjorde för 5, 10, 15 respektive 20 år sedan.

Utmaning! Ok, då så:

För 5 år sedan: var jag fortfarande stressrelaterat stockholmssmal och bodde i en trist hyrestrea (med chokladbruna dörr- och fönsterkarmar!) i södra Malmö med M och tre gamla katter som mest fräste och slogs. Läste projektledning och genusvetenskap ovanpå min examen, och hade precis varit på anställningsintervju för det jobb jag fortfarande har.

För 10 år sedan: hade jag precis flyttat tillbaka till Sthlmsmrådet och bodde i Upplands Väsby. Med M och de tre katterna, som då var yngre, mindre och snällare. Sökte dåvarande drömjobbet; fast anställning på ansedd möbelfirma, fick det och tackade nej... Tog en timanställning i hemtjänsten istället. Åkte fram och tillbaka mellan Sollentuna och Väsby med de hatade pendeltågen. Beslöt mig snabbt för att jag borde börja plugga.

För 15 år sedan: bodde jag i världens minsta lägenhet utan dusch i Gbg (med samma M och samma katter). Klädde mig i militärjackor och hade precis rakat av mig allt mitt blonda hår. Rökte alltför mycket, skrev underliga kortnoveller på en arkaisk manuell skrivmaskin och skolkade från mina kurser på Kvinnofolkhögskolan.

För 20 år sedan: deppade jag för det mesta i min föredettas etta i Årsta istället för i min egen lägenhet i Huddinge, medan exet bodde hos sin nya kärlek. Hade just sagt upp mig från mitt jobb därför att jag erbjöds en befordran och bättre villkor... Allt jag hade var författardrömmar men inga som helst framtidsplaner. Men jag hade många snygga koftor, korta kjolar, svarta kängor och ett spretigt upptuperat hår.

Inga kommentarer: