tisdag, april 29, 2008

om böcker

Utmaning, som startade hos Mats Strandberg. Kom igen, bloggläsare - nu är det er tur!

1.Vilken bok läste du senast?
Lucia Extebarria; "Beatriz och himlakropparna". Just nu läser jag Douglas Couplands "Jpod" och "Fördjupade studier i katastrof-fysik" av Marisha Pessl.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Ray Kluun; "En sorts kärlek" och Åsa Linderborg; "Mig äger ingen". Sen ska jag, som vanligt, parallell-läsa om några älskade favoriter.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Odiskutabelt flest kvinnor.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Nej, aldrig. Däremot läser jag gärna slutet först, om jag tycker att boken är känslomässigt jobbig.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Oftast genom baksidestexten när jag står och bläddrar på bibliotek och i bokhandlarna. Då och då minns jag också vilka böcker jag läst bra tidningsrecensioner om.

6. När blir en bok för lång?
När man sedan länge räknat ut intrigen och författaren inte har något att tillföra den.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja. Hellre faktiskt, så slipper man reta sig på underliga översättningar.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Ajvide Lundqvists första, "Låt den rätte komma in" var det nog.
Men sedan har jag ju de evigt pågående övertalningsprojekten; t.ex. Stina Aronssons "Hitom himlen". Elin Brodins "Den europeiske dødebok"! Solsjenitsyn. Cora Sandels Alberte-trilogi. Djuna Barnes. Donna Tartts "Den hemliga historien". Keri Hulme; "Benfolket".
Listan kan bli oändlig...

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Absolut. Livet är alldeles för kort för att man ska hinna läsa alla bra böcker som finns , varför slösa tid på tråkiga, dåliga böcker? Femtio sidor får alla, men sen är det kört för vissa.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Alldeles för många pocketdeckare finns det, sådana man bara läser en enda gång. Däremot finns inte en enda episk sydamerikansk berättare.

Inga kommentarer: