söndag, december 30, 2007

inför nyårsafton

Nyårsafton i antågande. Vi har menyplanerat och shoppat, menyångrat oss och läst fler recept på nätet, shoppat mer och toppat det hela med ett IKEA-besök.
Nu står de ugnsgrillade revbensspjällen, späckade med oliv- och soltorkad tomatmarinerad vitlök, och svalnar på altanbordet. En ny rockhängare står ihopmonterad i hallen. Fröken Fin har fått en Emil i Lönneberga-bok från Familyhörnan, och orkade sitta still och lyssna/titta på bilderna på ett helt uppslag.
Jag vet att får hela Sverige emot mig, men jag har aldrig varit särskilt svag för Astrid Lindgren-berättelser. Bröderna Lejonhjärta ja, men resten- nää... Det blir M som kommer att läsa de sagorna för Fröken Fin. Jag tänker köpa Maria Gripes samlade verk till henne, och Elsa Beskow.

Jag är däremot svag för Katie Melua, en lyckträff bland mina presenter till M som vi lyssnar på just nu. Samtidigt som jag lyssnar skriver jag en mental att-göra-lista inför morgondagen:
Köpa de där nyårskläderna till mig och Fröken Fin som ännu inte blivit inhandlade. Köpa massa billiga vinglas eftersom de dyra är färre än gästerna. Tvätta. Borra upp en krokklädhängarlist. Städa maniskt. Fixa resten av middagen; förrättssnittar, ljummen potatissallad, sallad. Leka med Fröken Fin medan M bakar chokladkladdkaka. Duka fint och tända hundraelva värmeljus och andra ljus. Fixa iordning mig själv och Fröken Fin.

Måste bara komma ihåg att ta in spjällen sen ikväll, så att jag inte råkar göra de redan feta gårdsduvorna och torgets alla fiskmåsar lyckliga.

Inga kommentarer: