fredag, februari 15, 2008

Fubbicktown



Antar att de allra flesta redan sett skoldokumentären om klass 9A .
Tråkigt nog är det en typisk skola i den här staden. För mig är det än värre att det är den skola dit Fröken Fin förväntas bege sig för att gå på högstadiet.

I jobbet träffar jag nu de äldre ungdomarna, de mellan 18-24. Jag träffar minst elva ungdomar i veckan, så det blir en del.
Max fem procent av dem har avslutat ett "vanligt" gymnasieprogram med mer eller mindre godkända betyg. Ytterligare ett par procent har gått alla år på IV-programmet utan att hoppa av.
Resten har hoppat av gymnasiet, eller aldrig ens börjat och har inga andra betyg alls än sina IG från grundskolan.
Minst två tredjedelar av killarna är kriminella, med mer eller mindre kännbara straff bakom (och framför) sig. Tjejerna - ja, de flesta jag träffar är flickvännerna till de kriminella grabbarna. De flesta är antingen gravida eller föräldralediga.
Deras barn kommer att gå i Fubbicktowns skolor.
Och hur cyniskt det än låter, så inte en chans att Fröken Fin ska bli klasskamrat med dem.

2 kommentarer:

Världen enligt J. sa...

Jag var tvungen att googla fubbicktown som begrepp. Har ingen koll på de sydliga breddgraderna längre.

Det låter riktigt illa. Om skolan är skit, då blir det mesta skit. Friskolor? Flytta? Två mill norrut?

helena h sa...

J: Fanns begreppet - eller har jag hittat på det själv?
Och ja, det lär nog bli friskola. I åk 7 om inte annat. Funderar seriöst på att starta en egen, tillsammans med en kollega som är f.d. studierektor, om det skulle behövas...