måndag, december 22, 2008

bakvänd fuskare

Försäkringskassans insats för att jaga vab-fuskare, som gör att förskolepersonal ägnar löjligt mycket arbetstid åt blanketter och telefonsamtal med fk-handläggare, den fascinerar mig. Hade aldrig kunnat drömma om att problemet var att folk anmälde vab och sedan lät barnen gå till förskolan så att de själva skulle kunna gå till jobbet. Jag trodde naivt (nota bene: innan jag hade förskolebarn själv! ) att fusket bestod av att folk stannade hemma med ett friskt barn och fick pengar för att lata sig och mysa.

Idag vet jag inte riktigt vad fk skulle säga, men jag har iallafall hållit Fröken Fin hemma från förskolan eftersom hon har en rejäl ögoninfektion. Dock gick vi och jobbade nån timme tillsammans imorse. Jag pratade med kollegor, kollade och svarade på mail. Fröken Fin klistrade märketiketter på kollegieblockspapper och plockade ut samtliga kuvert och hängmappar ur min mina lådor.
Sen fikade vi och for hem via stan. Fröken Fin fick en julpresent:

Hon älskar den.

Det är tragiskt så lite julstämning som finns hemma hos oss. Stackars stackars Fröken Fin, som vill sjunga luciasånger hela dagarna (slår ihop sina små händer framför sig och piper "usia!!! usia!!") och som uppmärksammar varje tomte hon ser. Hon förtjänar mer julpynt än en plastren med blommor.
Imorgon får vi baka pepparkakor.

Inga kommentarer: